Hav fokus på irriterende faktorer i firmaet

faktorer i den gode virksomhed

Nu skal du holde godt fast – nu kommer du til at lære noget. Når man er selvstændig, så er der en stor del sjove og nervepirrende ting, som du bør forholde sig til. Der er dog også en del ting, som de mange der selv ejer en virksomhed, syntes er irriterende at relatere sig til.

Du får her en oversigt med de faktorer, som det er vigtigt for dig at, at du har styr på. Oversigten er muligvis ikke den største, men anvend den endelig til at lave din egen liste!

Bogføring, revision og dårlige betalere

Det kan være et rent helvede, at fumle rundt i regnskabet. Lige på dette punkt kan du finde kunder, der absolut ikke har betalt deres faktura til jer, og så står du og tænker: Er det her noget med at skrue bissen på og sige noget med inkasso, hvordan er det nu med inkassovarsel og er det faktisk ret nemt bare at finde et inkassofirma. Denne slags issues opdager du typisk, når man laver halvårsregnskab og årsregnskab. Her er det vigtigt at have en udmærket bogholder og/eller en god revisor. Revision og arbejde med regnskab er for langt de fleste virksomheder ret hårdt arbejde. Men revision af økonomien bør udføres, og det er endnu en af de vigtige faktorer i dit firma, som du bør relatere sig til.

God atmosfære blandt dine medarbejdere

Noget af det vigitigste som skaber din virksomhed, det er dine ansatte. Hvis du ikke har solide ansatte, så har man ikke en udmærket firma. Der er rigtig flere teknikker til, at skabe et dejligt arbejdsmiljø og gøre dine medarbejdere tilfredse. Gode arbejdsvilkår er både rigtig fint for en positiv selvopfattelse som ejer af firmaet, men også godt for din bundlinje. Tilfredse medarbejdere gør som regel mere for at danne vigtige resultater for dig og din virksomhed.
Helt centralt er omgangstonen! Hvordan taler man til dine ansatte, hører du efter hvad de siger og griner man af deres humoristiske indslag også dem som måske er lidt for kiksede eller uheldige! Et godt arbejdsmiljø er helt afgørende navnlig i flade organisationer, at der er en udmærket og behagelig omgangstone.
Noget andet er gode materielle vilkår. Når du har ansat folk udenfor, så sørg for godt tøj til koldt og varmt vejr og solide beskyttelsesko hvis du er på en risikofyldt arbejdsplads. Hvis du har medarbejdere indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan faktorer som bløde kontorstole, der kan vippe og hæve sænkebord noget bedre at arbejde hos jer. Det kan egentlig også været lækkert designede interiør og andet indendørs kunst, og gode slowjuicere som KitchenAid Slow Juicer eller noget i den stil!

Uden samarbejdspartnere så er dit firma ikke meget værd

Generelt så har vi firmaer en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som faktiske mennesker. Når vi begynder at bearbejde dem lidt mere som mennesker, så kan det få stor betydning for din virksomheds prioritering i deres univers. Så snart det bliver koldt og man ved din rengøringsdames søn lige er blevet 1 år, så sender du naturligvis en flyverdragt i god kvalitet, som man har købt gennem en af de andre virksomheder, som du arbejder sammen med!.

Working the Network

Det er rigtig vigtig at udvikle sit netværk. Uanset om du arbejder som elektriker, grafiker eller noget helt andet, så er det så vigtigt at have stærke og gode relationer til andre erhversfolk. Små ting kan skabe store forskelle! At give et godt tip om hvordan du nemt kan lave linkbuilding eller give en fin lille gave som eksempelvis kunne være nogle flotte urremme ved juletid! Det kan være altafgørende for dine forhold med netværket!

Kundepleje er vejen til god forretning

Kunderne er ikke til for din skyld. Du er til for at frembringe værdi for dine kunder. Det er vigtigt man realisere dette. Uanset om du hjælper kunder med at lave autostole, familie opstilling og parterapi eller sælger dem halstørklæder, så gælder det samme. Du er til for dem. Det er dig, der bringer værdi til kunderne. Hvis du ikke kan opretholde den type forhold til din kunde, så har man som virksomhed ikke Enkelte eksistensberettigelse! Derfor er det et hensigtsmæssigt approach at udvikle merværdi til dine kunder også hvis du ikke sælger dem noget. Det kan være at give noget oplysning, som ikke direkte relaterer sig til din salgsrelation eller sende en lille besked på mærkedage! En email er nok.

Prøv at bruge listen her til at få nogle bedre interne key performance indicators!



Comments are Closed